Ιούδας Ο προδότης ή το τραγικό πρόσωπο του Θείου Σχεδίου

Ιούδας: Ο προδότης ή το τραγικό πρόσωπο του Θείου Σχεδίου;
Ανά τους αιώνες, το όνομα «Ιούδας» έγινε συνώνυμο της προδοσίας, της δολιότητας και της απόλυτης αποστασίας. Ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, ένας από τους Δώδεκα Μαθητές του Ιησού Χριστού, έμεινε στην ιστορία ως εκείνος που Τον πρόδωσε με ένα φιλί, παραδίδοντάς Τον στους σταυρωτές Του έναντι τριάντα αργυρίων. Όμως, πίσω από αυτή τη σκοτεινή πράξη διαφαίνεται μια πιο σύνθετη και τραγική μορφή — ένας άνθρωπος που, αν και φέρει το αιώνιο στίγμα της προδοσίας, ίσως ενσαρκώνει την πιο οδυνηρή θυσία μέσα στο Θείο Σχέδιο.
Ένας μορφωμένος και ευκατάστατος μαθητής
Οι γραφές και η εκκλησιαστική παράδοση δεν παρέχουν πολλές λεπτομέρειες για την προσωπική ζωή του Ιούδα πριν ακολουθήσει τον Ιησού. Ωστόσο, αρκετές μελέτες και αποσπασματικές μαρτυρίες τον παρουσιάζουν ως έναν μορφωμένο και ευκατάστατο άνδρα. Σε αντίθεση με άλλους μαθητές που ήταν ψαράδες ή εργάτες, ο Ιούδας φαίνεται να γνώριζε γραφή και αριθμητική, κάτι που ενισχύεται από τον ρόλο του ως «ταμίας» της ομάδας των μαθητών. Ανέλαβε δηλαδή να διαχειρίζεται τα χρήματα του κοινού βαλαντίου — ευθύνη που απαιτεί κάποια εξοικείωση με τα οικονομικά και τις συναλλαγές.
Η οικονομική του ευχέρεια επιβεβαιώνεται και από τη λογική σκέψη πως τα τριάντα αργύρια, για έναν πλούσιο και μορφωμένο άνθρωπο, δεν θα ήταν κίνητρο ικανό να τον οδηγήσει σε μια τέτοια πράξη προδοσίας. Αν λάβουμε υπόψη την αξία των αργυρίων στην εποχή εκείνη —ένα ποσό που αντιστοιχούσε περίπου στην τιμή ενός δούλου— γίνεται φανερό πως δεν ήταν μια «επαγγελματική» προδοσία, δεν υπήρξε δηλαδή συμφέρον. Το τίμημα ήταν, από οικονομική άποψη, ευτελές. Και όμως, αυτό το ποσό, τόσο συμβολικά όσο και θεολογικά, στάθηκε αρκετό για να τον σημαδέψει αιώνια.
Η τραγική ειρωνεία του Θείου Σχεδίου
Εδώ ξεκινά η βαθύτερη τραγικότητα του Ιούδα. Αν δεχτούμε, όπως πρεσβεύει η χριστιανική πίστη, ότι η σταύρωση του Ιησού ήταν προαποφασισμένο μέρος του Θείου Σχεδίου για τη σωτηρία του κόσμου, τότε δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί δίχως προδοσία. Ο Ιησούς έπρεπε να παραδοθεί, να συλληφθεί, να καταδικαστεί και να σταυρωθεί. Ο Ιούδας, λοιπόν, φαίνεται να ήταν το απαραίτητο «γρανάζι» αυτής της αλυσίδας. Δεν θα υπήρχε Ανάσταση χωρίς Σταύρωση. Και δεν θα υπήρχε Σταύρωση χωρίς την προδοσία.
Αν σε κάθε θεατρικό δράμα υπάρχει ο ήρωας, ο αντίπαλος και το μέσο που φέρνει την κρίση, ο Ιούδας ενσαρκώνει αυτό το μέσο. Όχι γιατί τον κατέλαβε απλώς ο διάβολος —όπως επίσης μαρτυρεί το Ευαγγέλιο— αλλά γιατί το ίδιο το Θείο Σχέδιο φαίνεται να τον προόρισε για αυτόν τον ρόλο. Κι αυτή είναι η ειρωνεία: ο Ιούδας δεν παρέκκλινε απλώς από την αρετή, αλλά έγινε εργαλείο μιας θεϊκής ανάγκης που, όσο τρομακτική κι αν μοιάζει, εξυπηρέτησε τον σκοπό της σωτηρίας.
Δεν τον δικαιολογούμε, αλλά…
Δεν πρόκειται εδώ να δικαιολογηθεί η πράξη του Ιούδα. Ούτε και ο ίδιος την άντεξε. Η μεταμέλειά του ήταν τόσο έντονη, ώστε – σύμφωνα με το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο – επέστρεψε τα αργύρια και αυτοκτόνησε. «Ημάρτησα παραδούς αίμα αθώον», ομολογεί με συντριβή. Η απόγνωσή του δεν ήταν απλή τύψη· ήταν απόλυτη κατάρρευση, πλήρης διάλυση της ψυχής μπροστά στο μέγεθος της πράξης του. Δεν επιζήτησε άφεση, ούτε αναζήτησε τη συγχώρεση του Δασκάλου του· επέλεξε τον θάνατο.
Αυτή η πράξη όμως δεν είναι αδιάφορη. Αντιθέτως, ανοίγει ένα δύσκολο αλλά αναπόφευκτο θεολογικό ερώτημα: μπορεί κάποιος που έγινε «μέσο» στο σχέδιο της σωτηρίας να αποκοπεί αιώνια από αυτήν; Μπορεί το εργαλείο της θεϊκής ανάγκης να μείνει για πάντα εκτός της αγάπης του Θεού; Αν ο Πέτρος αρνήθηκε τρεις φορές και συγχωρήθηκε, μήπως το τέλος του Ιούδα μάς καλεί όχι να τον εξαγνίσουμε, αλλά να σκεφτούμε την τραγικότητα του ρόλου του;
Το ανθρώπινο τίμημα του θείου
Η υπόθεση του Ιούδα είναι το σημείο όπου το θείο αγγίζει το ανθρώπινο με τον πιο σκληρό τρόπο. Ένας άνθρωπος που περπάτησε μαζί με τον Ιησού, που Τον άκουσε, Τον είδε, Τον άγγιξε· και όμως, η καρδιά του στράφηκε αλλού. Όμως και αυτή η «στροφή», ίσως δεν ήταν επιλογή αλλά αποστολή. Ίσως, ο Ιούδας να κουβαλούσε το βαρύτερο φορτίο απ’ όλους. Όχι εκείνο της προδοσίας, αλλά της συμμετοχής στο δράμα της σωτηρίας με τον πιο επώδυνο ρόλο.
Είναι εύκολο να δαιμονοποιήσουμε τον Ιούδα. Χρειάζεται, όμως, περισσότερο θάρρος να δούμε τη μορφή του ως ένα κάτοπτρο της ελεύθερης βούλησης, της μεταμέλειας και της μοιραίας συμμετοχής σε κάτι μεγαλύτερο από τον ίδιο. Δεν ήταν άγιος, αλλά δεν ήταν απλώς και «ο κακός της ιστορίας». Ήταν μια σπαραχτική ανθρώπινη φιγούρα που ίσως φώναζε σιωπηλά: «Κάποιος έπρεπε να το κάνει».
Τελικά, ποιος ήταν ο Ιούδας;
Ήταν ένας προδότης. Ήταν και ένας άνθρωπος. Ήταν ίσως ένας ακούσιος φορέας του Θείου Σχεδίου, που κατέληξε συντριμμένος από το ίδιο το βάρος της συμμετοχής του σε αυτό. Δεν μας ζητείται να τον συγχωρήσουμε — δεν έχουμε αυτή την αρμοδιότητα. Αλλά ίσως μας ζητείται να στοχαστούμε πάνω στη φύση του κακού, στον ρόλο της ανάγκης και στο τίμημα του να είσαι εκείνος που «έπρεπε να το κάνει».
Κι αν ο Χριστός, λίγο πριν τον φιλήσει ο Ιούδας, του είπε «Φίλε, γι’ αυτό ήρθες;», ίσως αυτή η λέξη – φίλε – να είναι η πιο συγκλονιστική μαρτυρία για το αίνιγμα της προδοσίας και της συγχώρεσης. Ίσως εκεί, στο βλέμμα του Διδασκάλου προς τον προδότη, να υπάρχει μια θλίψη πιο βαθιά και από τον θάνατο: η αναγνώριση πως ακόμη κι αυτός ο άνθρωπος, μέχρι τέλους, ήταν μέρος του σχεδίου της αγάπης.
Κλείνοντας, ως απλός άνθρωπος —όχι θεολόγος ούτε μελετητής των Ιερών Κειμένων— λέγω τούτο:
Ο Ιησούς Χριστός, που είναι η ίδια η Αγάπη, ο Θεός της απέραντης κατανόησης και συγχώρεσης, είμαι βέβαιη πως συγχώρεσε τον «προδότη» Του· αυτόν που χαρακτηρίσαμε «κακό άνθρωπο». Γιατί ακόμη κι εκείνος, με τον δικό του τρόπο, Τον υπηρέτησε. Με τρόπο διαφορετικό, ίσως ανάρμοστο· αλλά δίδαξε πως κανείς δεν είναι «άχρηστος» στα μάτια του Θεού.
Ακόμα και οι «κακοί» Τον υπηρετούν —με τρόπο που ίσως δεν καταλαβαίνουμε— και Εκείνος τους αγαπά και αυτούς. Πριν λοιπόν πέσουμε εύκολα στην κατάκριση για τους «προδότες», τους «σταυρωτήδες», τους «κακούς» κάθε εποχής, ας αναρωτηθούμε:
Τι σκοπό εξυπηρετούν; Τι έρχονται να μας διδάξουν; Και, κυρίως: εμείς είμαστε καλύτεροι;
Τροφή για σκέψη.
το άρθρο το ακούτε και το βλέπετε εδώ με υπότιτλους στα ελληνικά για τους έχοντες θέματα ακοής:

 

Γεωργία Αγγελή

Επικοινωνήστε με την Γεωργία Αγγελή

Αν σε ενδιαφέρει να γαληνέψεις ακούγοντας παραμύθια και ιστορίες πες μου. Είμαι εδώ για σένα.

Subscribe

Εδώ θα διαβάσεις παραμύθια και ιστορίες του κόσμου αλλά και δικά μου. Αν είσαι
συγγραφέας και θες να γνωστοποιήσεις τη δουλειά σου στις λίστες μου, στείλε μήνυμα.

About the Author

Γεωργία Αγγελή

Ακολουθήστε με

Related Posts

Έσκυψε Εκείνος ο Θεός να πλύνει πόδια  κι εγώ;

Έσκυψε Εκείνος ο Θεός να πλύνει πόδια κι εγώ;

Δεν είναι απλώς ένα μάθημα ταπεινοφροσύνης – είναι κάτι βαθύτερο, δυνατότερο. Είναι ένα μονοπάτι λυτρωτικό, ένας δρόμος που μας δείχνει πώς να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Ίσως, θα τολμήσω να πω, κι ένας δρόμος προς τη θέωση.

Οδύσσεια-Το Ταξίδι ως Εσωτερική Μεταμόρφωση

Οδύσσεια-Το Ταξίδι ως Εσωτερική Μεταμόρφωση

Η αποδοχή της πραγματικότητας κορυφώνεται με την επιστροφή του στην Ιθάκη και την επανένωση με την Πηνελόπη. Η συνάντησή τους δεν είναι απλώς η αποκατάσταση της τάξης, αλλά η επιβεβαίωση της ταυτότητάς του μέσα από την αναγνώριση από τη γυναίκα του, η οποία τον γνωρίζει όχι από την εξωτερική του εμφάνιση, αλλά από τις εμπειρίες και τις δοκιμασίες που έχουν χαραχτεί στην ψυχή του. Η Πηνελόπη, με την αφοσίωση και την ευφυΐα της, είναι η αντανάκλαση της δικής του αναζήτησης και επιβεβαιώνει πως η αληθινή Ιθάκη δεν είναι ένας τόπος, αλλά μια κατάσταση του νου: η αποδοχή της ζωής όπως είναι, με τις δυσκολίες και τις αβεβαιότητές της.

Η Ψυχολογική Προσέγγιση του Μύθου της Ελένης Το Αρχέτυπο της Ωραίας Ελένης στη Γιουνγκιανή Ψυχολογία

Η Ψυχολογική Προσέγγιση του Μύθου της Ελένης Το Αρχέτυπο της Ωραίας Ελένης στη Γιουνγκιανή Ψυχολογία

Ο μύθος της Ελένης είναι προφητικός για τη σημερινή κοινωνία, όπου οι γυναίκες εξακολουθούν να κρίνονται κυρίως για την εξωτερική τους εμφάνιση: Τα ΜΜΕ και η ποπ κουλτούρα συχνά παρουσιάζουν τις γυναίκες ως σύμβολα ομορφιάς και επιθυμίας παρά ως άτομα με δικές τους επιδιώξεις.
Η έννοια της «γυναίκας-αντικειμένου», που υπάρχει στον μύθο, παραμένει έντονη στη σύγχρονη διαφήμιση, στον κινηματογράφο και στις κοινωνικές προσδοκίες.

Το συλλογικό ασυνείδητο και τα αρχέτυπα των παραμυθιών- The collective unconscious and the archetypes of fairy tales me angeli georgia

Το συλλογικό ασυνείδητο και τα αρχέτυπα των παραμυθιών- The collective unconscious and the archetypes of fairy tales me angeli georgia

Η ανάλυση των λαϊκών παραμυθιών υπό το πρίσμα του συλλογικού ασυνείδητου αποκαλύπτει τη διαχρονική τους αξία. Οι ιστορίες αυτές δεν είναι απλώς ψυχαγωγικά αφηγήματα, αλλά ισχυρά ψυχολογικά εργαλεία που βοηθούν στη διαμόρφωση της ταυτότητας, στη διαχείριση του άγχους και στην πορεία προς την αυτογνωσία. Είτε πρόκειται για τις απόψεις του Γιούνγκ, του Salome, του Μπουκάι ή του Μπέτελχαϊμ, ένα είναι σίγουρο: τα παραμύθια συνεχίζουν να λειτουργούν ως γέφυρες ανάμεσα στο συνειδητό και το ασυνείδητο, προσφέροντας στον άνθρωπο τη δυνατότητα να κατανοήσει βαθύτερα τον εαυτό του και τον κόσμο γύρω του.

Οδύσσεια Ένα Ψυχολογικό και Συμβολικό Ταξίδι

Οδύσσεια Ένα Ψυχολογικό και Συμβολικό Ταξίδι

Το ταξίδι του Οδυσσέα μπορεί να ιδωθεί ως ένας χάρτης της ανθρώπινης ψυχής, όπου ο ήρωας διασχίζει το χάος της περιπέτειας, αναζητώντας την τάξη και τη σταθερότητα. Η «Οδύσσεια» δεν είναι απλώς ένα αφήγημα του παρελθόντος, αλλά ένα διαχρονικό σύμβολο της προσωπικής εξέλιξης, της αναζήτησης της ταυτότητας και της ανάγκης για επιστροφή σε μια βαθύτερη αίσθηση του εαυτού μας.

Ο Αποσυμβολισμός του μύθου του Μινώταυρου

Ο Αποσυμβολισμός του μύθου του Μινώταυρου

Όπως ο Θησέας κατάφερε να βγει από τον Λαβύρινθο με την καθοδήγηση της Αριάδνης, έτσι και στη σύγχρονη κοινωνία μπορούμε να βρούμε την «κόκκινη κλωστή» που θα μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε τους σύγχρονους Μινώταυρους. Η κλωστή αυτή μπορεί να είναι η ενσυνείδητη αντίσταση στην εκμετάλλευση, η συνεργασία, η αλληλεγγύη, η εκπαίδευση και η αναζήτηση της προσωπικής αλήθειας. Με την αποδοχή της αναγκαιότητας να αντιμετωπίσουμε τα κοινωνικά και ψυχικά αδιέξοδα, να αναγνωρίσουμε τους σύγχρονους «Μινώταυρους» και να εργαστούμε από κοινού για να τους νικήσουμε, μπορούμε να βρούμε τη λύση και να ελευθερωθούμε από τον σύγχρονο λαβύρινθο. Η λύση δεν έρχεται μόνο από το άτομο, αλλά από τη συλλογική δράση, την ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεγγύης και την αποφασιστικότητα να αλλάξουμε τα συστήματα που μας παγιδεύουν.

Comments

0 Σχόλια

Υποβάλετε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *